برگزاری اولین جلسه کمیته گلخانه‌­های دانشگاه در پژوهشکده

اولین جلسه گلخانه‌­های دانشگاه در روز دوشنبه مورخه 1402/04/05 در پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان برگزار گردید.

گفتنی است در این نشست دکتر بی‌‌پروا رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست‌­فناوری کشاورزی طبرستان در خصوص وضعیت فعلی گلخانه‌­های هیدروپونیک پژوهشکده و همچنین برنامه‌­های مدنظر برای احیا و بهره­‌برداری آن بطور خلاصه گزارش دادند.

دکتر بی‌­پروا اذعان نمود: هدف از ایجاد گلخانه‌­ها باید تولید باشد تا انشاالله در آینده بتوانیم تولیدات گلخانه ­­ای بصورت تجاری سازی داشته باشیم و  باید این فرهنگ را به دانشجویان نهادینه کنیم تا به سمت تولید و درآمدزایی پیش بروند.

مهندس احمدی دبیر کمیته گلخانه و کشت های محافظت شده دانشگاه در این جلسه ضمن تشریح وضعیت گلخانه های دانشگاه افزود: بحث مدیریتی و نظارت گلخانه‌­ها را از اولویت­های برنامه‌­های این حوزه می باشد.

 مهندس احمدی در خصوص گلخانه هیدروپونیک پژوهشکده گفت: این گلخانه با مساحت تقریبی 2000مترمربع به دلیل داشتن دیواره پلی کربناتی که تقریبا 11 سال از زمان احداث آن  می­‌گذرد و با توجه به در نظر گرفتن عمر مفید پلی کربنات‌­های  بکار رفته در دیواره آن نیاز به بازنگری و تعمیر دارد، همچنین وجود دمای بالا و عدم تهویه مناسب گلخانه ها  از دیگر مشکلات مهم و اساسی در این خصوص می­‌باشد که باید مد نظر قرار گیرد.

مدیر گلخانه‌­های دانشگاه در ادامه افزود: حدوداً 15 اسکلت گلخانه‌­ای با بناهای 100 تا 250 مترمربع  و گلخانه هیدروپونیک با مساحت تقریبی 2000 مترمربع در دانشگاه وجود دارد که باید به بحث سرمایش گلخانه­‌ها برای بهره وری در فصول گرم سال و همینطور استانداردهای لازم جهت ساخت گلخانه‌­ها مورد ارزیابی قرار گیرند.

مهندس مثنایی از شرکت دشت ناز ساری که در این جلسه حضور داشت گفت: باید از ابتدا هدف از ساخت گلخانه از نظر جنبه تجاری یا جنبه تحقیقاتی مشخص شود و با توجه به هدف ساخت، گیاه مورد نظر کشت را انتخاب و شرایط گلخانه را بهینه سازی نمود.

 دکتر مصطفی عمادی رئیس دانشکده علوم زراعی نیز اظهار داشتند: از آنجائیکه شرایط به لحاظ مالی برای ساخت و احدات مجدد گلخانه‌­ها وجود ندارد لذا در ابتدا بایستی با راهکارهای مناسب کوتاه مدت و ایجاد شرایط بهینه جهت بهره برداری از گلخانه­‌ها تلاش نمود و سپس برای راهکارهای بلند مدت برنامه‌­ریزی نمود.