تولید واکسن فیوژن پروتئینی علیه نکروتیک انتریتیس طیور

در سال جهش تولید

تولید واکسن فیوژن پروتئینی علیه نکروتیک انتریتیس طیور

نخستین دستاورد محققان پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان

به گزارش روابط عمومی محققان پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان وابسته به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری موفق به تولید واکسنی دوگانه با قابلیت محافظت طیور در برابر بیماری عفونی نکروتیک انتریتیس شدند.

این واکسن نوعی فیوژن پروتئین از ترکیب توکسین های آنتی ژنیک می­باشد که در برگیرنده مهمترین توکسین­های باکتری clostridium perfringens عامل بیماری نکروتیک طیور می­باشد.

خانم دکتر کاملیا کتالانی، دانش آموخته دکتری مهندسی ژنتیک و ژنتیک مولکولی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت:

این واکسن هیچگونه آثار سمی بر روی جوجه ها ندارد و به دو صورت خوراکی و تزریقی قابل استفاده می­باشد. واکسیناسیون در دو دوره­ی ۱۰ و ۲۰ روزگی با دوز ۵۰ میکروگرم به ازای هر جوجه قابل استفاده می باشد. فرم تزریقی این واکسن همراه با ادجوانت مونتاناید با نسبت حجمی ۳۰ (واکسن) به ۷۰ (ادجوانت) ارائه می گردد.

شایان ذکر است ازجمله مرگبارترین بیماری­های عفونی در مرغداری­ها آنتریت نکروتیک می­باشد که یک بیماری شایع باکتریایی است بطوریکه تخمین زده می­شود سالانه در حدود ۶ میلیارد دلار خسارت بر صنعت مرغداری در سراسر جهان وارد می­کند (وید و همکاران، ۲۰۱۵). عامل این بیماری یک باکتری گرم مثبت بی­هوازی ، اسپورزا و میله­ای شکل بنام کلستریدیوم پرفرینجس (Clostridium perfringens) است که بزرگترین گروه پاتوژن­ها را تشکیل می­دهد(پاریش، ۱۹۶۱). این پاتوژن پراکنش جهانی و گسترده­ای دارد. این باکتری باعث طیف وسیعی از بیماری­ها هم در انسان و هم در حیوانات(مانند سلولیتیس ، قانقاریا ، انتروتوکسمی ، انتریت نکروتیک در پرنده­های گوشتی و مسمومیت غذایی) می­شود و به عنوان یک بیماری با منشاء غذا و به عنوان دومین عامل بیماری معمول در سمی شدن غذا در آمریکا می­باشد(داهیا و همکاران، ۲۰۰۶، اوزال و همکاران، ۲۰۱۴). بیماری­زایی این باکتری به توانایی آن در تولید توکسین­های متنوع و زیاد برمی­گردد.

از همکاران این طرح آقای دکتر قربانعلی نعمت زاده و آقای دکتر علی دهستانی کلاگر از اعضای محترم هیات علمی پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و همچنین اقای دکتر غلامرضا احمدیان از اعضای محترم هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک می باشند.