دومین همایش ملی پژوهش های میان رشته ای قران و انگاره های علوم زیستی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دومین همایش ملی پژوهش های میان رشته ای قرآن و انگاره های علوم زیستی بصورت نیمه حضوری در سالن اجتماعات روابط عمومی دانشگاه در حال برگزاری می باشد.

دکتر تیموری رئیس همایش و رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در این همایش با بیان اینکه پیامبر مهربانی ها حضرت محمد صلوات الله علیها بزرگترین انسان تاریخ در حدیث ثقلین از قرآن و عترت خود بعنوان امانتهایی که از خود بجا گذاشت افزود: قرآن و مفاهیم عمیق آن از دغدغه های پیامبر بوده که می دانسته مهجور خواهد ماند.

دکتر تیموری افزود: قرآن کاملترین کتاب و مرجع علمی برای تمام ادوار و اعصار می باشد که هر کسی به اندازه فهم خود در دوره مختلف تفسیری از آنرا ارائه می دهد و داده های علمی آنرا استخراج می کند.

رئیس همایش گفت: در عصر مهجوریت قرآن، چالشی بعنوان خلاء همراهی و تلفیق علم و معنویت است که باید با بکارگیری قرآن و استفاده از مرجعیت معنوی و علمی قرآن هم از منابع سرشار قرآن بهره ببریم و هم قرآن را از مهجوریت خارج کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر محمدی لائینی نماینده محترم ولی فقیه در استان مازندران در این همایش گفت: ما دو واقیعت و کتاب داریم تو حقیقت داریم، یکی بنام دین که منبع اصلی این قرآن است و منبع دوم آن عترت است و یک واقیعت دیگری داریم که آنهم خودش یک کتاب است بنام جهان هستی و حقیقت های این جهان، که اسم یافته های خودمان از این کتاب تکوین را علم می گذاریم.

وی افزود: پس ما با این دو وتاقیع مواجه هستیم یک کتابی که اسمش قرآن است و منبع دین ما و کتاب تدوین و الفاظ حروف نوشتاری است از جانب خداوند بزرگ که در صدور و سندش شکی وجود ندارد و خبط و خطاها در برداشت های ماست و این ها ممکن است ظن های ما باشد و ممکن است واقعیت انچه که ما فکر می کنیم نباشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد؛ این دو واقعیت رو خداوند آفریده است، همان خدایی که جهان هستی را آفریده همان خداوند کتاب تکوین را نیز خلق کرده است و قرآن کتاب و گفتار همان خداوند است و در نتیجه جهان هستی و قرآن با هم هیچ تناقضی ندارند و موید یکدیگر می باشند و اجزای این دو کتاب با یکدیگر در تناقض نیستند.

وی اظهار داشت؛ بعضی از اجزای قرآن بعضی دیگر را تایید و تصدیق می کند و ممکن است ما درک و فهم پی بردن به آنرا نداشته باشیم، در کتاب هستی هم به همین شکل است و تمام اجزای جهان هستی هم در راستای یکدیگر و مکمل یکدیگر و اجزای یک چرخه واحد هستند که هر کدام به جای خوشان لازم هستند و هیچ حلقه ای از این زنجیره بزرگ بدون فایده نیست، در کتاب تکوینی قرآن نیز هیچ کلمه ای بدون حکمت و فایده نیست و همه آنها درست و حساب شده و در نهایت فصاحت و بلاغت در جایگاه خود قرار دارند.

ایشان افزودند: حالا که با این دو واقعیت مواجه هستیم باید از هردو کتاب استفاده کنیم، گوئی اینکه خودمان هم کتاب دیگری هستیم، همانگونه که امام علی علیه السلام فرمودند: خود ما انسانها یک کتاب مبین هستیم، کتابی میخواهد میان دو کتاب دیگر بصورت میان رشته ای تطابق و ارتباط برقرار کند و با کمک تلاش های پژوهشگرانه میان رشته ای به فهم درستی از از این دو کتاب برسد.

وی در پایان گفت: قرآن آنچه که مربوط به دنیای هستی است، فیزیک و متافیزیک، طبیعی و ماورالطبیعی، علوم زیستی و غیره به یک شکلی حرف دارد، درست است بطور تخصصی قرآن وارد همه این موضوعات نشده اما قرآن در تمامی این مباحث ورود پیدا کرده و کلیاتی را گفته که ما وظیفه داریم  با استفاده از این منبع عظیم به این علوم دست پیدا کنیم.

لازم به ذکر است مقالات این همایش در سایت های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) ، سیویلیکا  و نورمگز نمایه شده است، همچنین مجموعه مقالات پذیرش شده به صورت کتابچه الکترونیکی چاپ خواهد شد.

 همچنین مجموع مقالات ارسالی ۱۵۶ مقاله ، تعداد مقالات پذیرفته شده ۱۳۶مقاله بوده است.