روایت دکتر قربانعلی نعمت زاده از تلاش ۳۴ ساله برای افزایش عملکرد بذر برنج

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان گفت: تولید بذر روشن نتیجه تحقیق ۱۳ ساله روی برنج است که اکنون برنامه‌ریزی روی لاین‌های دیگری هم آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، تولید ۱۳ تن شلتوک برنج در جویبار با بذر روشن، نوید بخش روزهای خوب در تولید برنج کشور است.

بذر روشن در سال ۹۶ در استان مازندران رونمایی شده است، متولیان بخش تولید این بذر در معرفی این محصول اعلام کردند که عملکرد این بذر در هر هکتار ۸تن بوده اما این روزها شنیدن تولید ۱۳ تن شلتوک حتی برای خود محققان و پژوهشگران این مجموعه تا حدودی غیر منتظره بوده است.

در همین ارتباط با پرفسور قربانعلی نعمت‌زاده پژوهشگر و محقق تولید بذر روشن گفت وگویی انجام دادیم.

وی با اعلام اینکه کشت دوباره برنج با استفاده از بذر روشن آغاز شده است، اظهار کرد: با توجه به مقدار تولیدی که ذکر شده امکان خودکفایی برنج در کشور فراهم شده است.

 پرفسور نعمت‌زاده یادآور شد: این اقدام یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و بنده لطف خدا را شامل حال خودم می‌دانم.

وی با اعلام اینکه به صورت کلی بنده ۳۴ سال روی ارقام مختلف برنج برای افزایش عملکرد فعالیت کردم، گفت: در بحث بذر روشن ۱۲ سال فعالیت علمی انجام دادم.

این استاد دانشگاه با اعلام اینکه در سال ۱۳۶۴ تلاش خودمان را برای تولید  بذر پر محصول، زودرس و معطر آغاز کردیم ادامه داد: برای به نتیجه رساندن این طرح ۳۴ سال زمان صرف کردیم.

پرفسور نعمت‌زاده اضافه کرد: قبل از به ثمر رسیدن این محصول، بذرهای تحت عنوان، ندا، نعمت،قائم، پردیس و پذیرش را تولید کردیم که تولید بذر روشن لطف بی‌نظیر خداوند است.

وی با اعلام اینکه بذر نعمت از تلاقی آمل سه و سنگ طارم تولید شده است، افزود: پروسه تولید بذر نعمت از سال ۱۳۶۴شروع شده است و بعد از گذشت ۱۳ سال نعمت به وجود آمده بود که در جشنواره بین‌المللی خوارزمی برنده شده بود و همچنان پروسه تولید پرمحصول را به صورت جدی ادامه دادیم.

پرفسور نعمت‌زاده با اعلام اینکه روی لاین‌های دیگری هم تحقیقات ما متمرکز شده است، افزود: تحقیقات روی لاین‌های خواهری روشن با افزایش عملکرد بیشتری آغاز شده است و نوید روزهای خوبی برای تولید برنج کشور دارد.

وی در ارتباط با امکانات و توانمندی‌های علمی کشور، گفت: توانمندی‌های علمی در سایر بخش‌های کشاورزی و اقتصادی وجود داشته ولی نگاه دولت‌ها برای حمایت از محققان باید در دستور کار قرار گیرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران تکلیفی فراتر از منطقه‌ای و ملی داریم، در تکلیف ذاتی این نظام باید برای دنیا به عنوان الگو باشیم.

پرفسور نعمت‌زاده اضافه کرد: در سایر بخش‌ها این ظرفیت وجود دارد و باید مسؤولان کشور باور داشته باشند، ظرفیت و توانمندی در کشور به صورت جدی وجود دارد.

در ارتباط با توزیع این بذر در سایر نقاط کشور، گفت: در سال جاری این بذر در ۱۳ استان کشور منتقل شده است، لیست این استان‌ها را رصد می‌کنیم و بررسی عملکرد هر استان را در دستور کار داریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کشت دوم این محصول هم در برنامه کاری قرار گرفته است به نظر می‌رسد که می‌تواند پیام خوبی برای کل کشور باشد و حتی بین‌المللی است.

وی در پایان گفت: برنجی در دنیا تولید نمی‌شود که پرمحصول، زود رس و با عملکرد بالا باشد.

به گزارش فارس، دغدغه‌های فراتر از علمی پرفسور نعمت‌زاده و استمرار فعالیت علمی تلاش ۳۴ ساله نکات بسیار ارزنده‌ای است که می‌تواند نقشه راه  محققان و پژوهشگران کشور باشد.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/غ/و

https://www.farsnews.com/mazandaran/news/13980506000284