رونق تولید برنج در گام دوم انقلاب با کشت رقم جدید برنج طارم روشن

رونق تولید برنج در گام دوم انقلاب با کشت رقم جدید برنج طارم روشن

رونق تولید برنج در گام دوم انقلاب با کشت رقم جدید برنج طارم روشن محقق خواهد شد.

رقم جدید برنج طارم روشن ٰحاصل ۱۰ سال تلاش تیم تحقیقاتی پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان وابسته به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با هدایت دکتر قربانعلی نعمت زاده استاد و محقق برتر دانشگاه درسال ۱۳۹۶  اصلاح و معرفی گردید.

رقم  جدید با عملکرد بیش از ۸ تن در هکتار در شرایط مزرعه کشاورز و متحمل به بیماری بلاست و نیمه متحمل به کرم ساقه خوار و همچنین زودرس( هم زمان با طارم هاشمی؛یعنی طی ۹۰ روز پس از نشاکاری می رسد) و معطر نیز می باشد.

آقای مهندس مرتضی اولادیٰ مدیر مزرعه پژوهشی پژوهشکده گفت: در سال زراعی جاری برنج طارم روشن در سطحی معادل ۱۰۰۰هکتار در سرتاسر استان مازندران و حتی در دیگر استانها نظیر گلستانٰ گیلانٰ لرستانٰ قزوین و آذربایجان شرقی کشت شده است و پیش بینی می شود با توجه به استقبال کشاورزان عزیز در مناطق مختلف استان مازندران و استانهای برنج خیزکشور در سال زراعی۱۳۹۹ حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری به این  رقم اختصاص یابد.

مدیر مزرعه  پژوهشی پژوهشکده بابیان اینکه در سال جاری برای آموزش و ترویج اصول فنی کاشت ٰ داشت و برداشت برنج با برگزاری کارگاه­های آموزشی و بازدیدهای مختلف میدانی برای کشاورزان پیشرو در شهرستانهای مختلف از جمله بهشهرٰ بابلٰ سوادکوهٰ جویبارٰ ساریٰ آملٰ محمود آبادٰ قائمشهر با همکاری اداره ترویج جهاد کشاورزی  شهرستانها برگزار شده است، افزود در حال حاضر در حال تدوین و به روزرسانی نشریه فنی ترویجی  ” برنج طارم روشن” هستیم.

همچنین توجیه اقتصادی برنج طارم روشن نسبت به ارقام برنج کیفی نظیر طارم هاشمی از دیگر مسائل مهمی است که برای هر کشاورزی در درجه اول اهمیت قرار دارد.

وی گفت در اولین سال معرفی رقم (سال ۱۳۹۶) حدود ۵۰۰ کیلوگرم و در  سال ۱۳۹۷ حدود ۸ تن بذر مادری با درجه خلوص بالا تهیه و بین کشاورزان پیشرو و متقاضی توزیع گردید وی همچنین افزود در سال زراعی ۱۳۹۷ نیز  قرارداد کارشناسی جهت تولید بذر با شرکت مزارع نوین ایرانیان (۶ هکتار)- کشاورز پیشرو آقای اشرفی از شهرستان بهشهر (۲ هکتار) – کشاورز پیشرو آقای آراسته از شهرستان ساری(یک هکتار)- کشاورز پیشرو آقای طاهری از شهرستان بابلسر(یک هکتار)- کشاورز پیشرو آقای پاک طینت از شهرستان آمل (۰٫۷هکتار) بسته شده و طبق برنامه حدود۲۰ تن بذر مادری و یا گواهی شده برای سال جاری توزیع گردد. ایشان با تاکید بر اهمیت خلوص بذر مادری از همه کشاورزان و زارعین خواستند تا بذر مورد نیاز خود را زیر نظر کارشناسان فنی تولید بذر تهیه نمایند.

شایان ذکر است رقم جدید برنج طارم روشن با همکاری موسسه کشاورزی هسته­ای کرج در سال ۱۳۸۹ با روش پرتوتابی اشعه گاما با دز ۲۰۰ گری از چشمه کبالت ۶۰ به مدت ۲۰ دقیقه بر روی بذر برنج نعمت بعد از ۱۰ سال تلاش در بخش فنی – تحقیقاتی برنج پژوهشکده ایجاد گردید.

 

 

دستور پخت:

با توجه به اینکه غلظت ژل رقم مذکور ۹۸ میلیمتر بوده و نسبت به رقم سنگ­طارم (۹۶ میلیمتر) در حدود ۲ درجه نرم­تر می­باشد دستور پخت آن نیز تا حدودی متفاوت هست.

روش اول: جهت پخت این رقم حدود ۳۰ دقیقه قبل از پخت برنج سفید را خیس داده و هنگام پخت نیز مدت زمان کمتری نیاز به جوشاندن (یک الی ۲ بار جوش) دارد. توصیه می­گردد حجم آب اولیه جهت خیساندن را به نسبت ارقام محلی کمتر در نظر بگیرید.

روش دوم: جهت پخت این رقم حدود ۵ دقیقه قبل از پخت برنج سفید را خیس داده و هنگام پخت شبیه ارقام محلی مانند سنگ­ طارم و طارم هاشمی جوشانده شود.

نکته: نیازی نیست مانند ارقام محلی از صبح زود برنج سفید طارم روشن را در آب خیس نمائید.

 

توجیه اقتصادی رقم جدید برنج طارم روشن:

۴۱,۰۰۰,۰۰۰    =

تومان (درآمد

 یک هکتار)

 

۱۶,۰۰۰

تومان (قیمت روز هر کیلو برنج سفید)

×

۲,۵۶۵

کیلوگرم برنج سفید

=

۵۷%

راندمان تبدیل

×

۴,۵۰۰

کیلوگرم

عملکرد شلتوک

 

 

 

 

 کشت یک هکتار طارم روشن

۶۳,۰۰۰,۰۰۰

         =

تومان (درآمد

یک هکتار)

 

۱۳,۰۰۰

تومان(قیمت روز هر کیلو برنج سفید)

×

۴,۸۶۰

کیلو گرم

برنج سفید

=

۵۴%

راندمان تبدیل

×

۹,۰۰۰

کیلو گرم

عملکرد شلتوک

کشت ۲۰ هزار هکتار طارم هاشمی

۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

(تومان)

=

۴۱,۰۰۰,۰۰۰

تومان (درآمد

یک هکتار)

×

۲۰,۰۰۰

هکتار

 

 

 

 

 

 

کشت ۲۰هزار هکتار طارم روشن

۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

(تومان)

=

۶۳,۰۰۰,۰۰۰

تومان (درآمد

یک هکتار)

×

۲۰,۰۰۰

هکتار

 

 

میزان افزایش درآمد کشت رقم جدید طارم روشن نسبت به طارم هاشمی در ۲۰ هزار هکتار

 
 

۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

(تومان)

=

۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

(تومان)

 

۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

(تومان)

 

 

 

 

 

توجیه اقتصادی رقم (اقتصاد مقاومتی)

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام با موضوع اقتصاد مقاومتی ۱۶/۰۴/۱۳۹۳

کشاورزی اهمّیّت حیاتی دارد. لازم است نگاه دولت و سیاست­های دولتی به بخش کشاورزی، نگاه حمایت باشد؛ آن‌وقت باید مشکلات موجود در بخش کشاورزی برطرف بشود.

امنیت غذایی (به تعداد نفر برای هر هکتار) کشت  طارم روشن

۱۳۸٫۸

نفر

 

=

۳۵

کیلو گرم

(سرانه مصرف برای هر نفر)

÷

۴,۸۶۰

کیلو گرم

برنج سفید طارم روشن

 

 

امنیت غذایی (به تعداد نفر برای هر هکتار) کشت طارم هاشمی

۷۳٫۲

نفر

 

=

۳۵

کیلو گرم

(سرانه مصرف برای هر نفر)

÷

۲,۵۶۵

کیلو گرم

برنج سفید طارم هاشمی

امنیت غذایی (به تعداد نفر برای ۱۵۰۰۰۰ هکتار) کشت طارم روشن

۲۰۸۲۰۰۰۰

نفر

=

۱۵۰,۰۰۰

هکتار

×

۱۳۸٫۸

نفر

امنیت غذایی ( به نعداد نفر برای ۱۵۰۰۰۰ هکتار) کشت طارم هاشمی

۱۰۹۸۰۰۰۰

نفر

=

۱۵۰,۰۰۰

هکتار

 

×

۷۳٫۲

نفر

 

افزایش ضریب امنیت غذایی ( به نعداد نفر برای ۱۵۰۰۰۰ هکتار) طارم روشن نسبت به طارم هاشمی

۹۸۴۰۰۰۰

نفر

=

۱۰۹۸۰۰۰۰

نفر

۲۰۸۲۰۰۰۰

نفر