هجدهمین همایش ملی برنج کشور با حضور مسئولین، کشاورزان و پژوهشگران حوزه کشاورزی به میزبانی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری آغاز به کار نمود.

به گزارش روابط عمومی، هجدهمین همایش ملی برنج کشور با حضور مسئولین، کشاورزان و پژوهشگران حوزه کشاورزی به میزبانی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری آغاز به کار نمود.

در این همایش دکتر تیموری رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ضمن خوش آمدگویی در سخنانش گفت: امیدوارم حاصل ارتباط بین دانشگاه، مراکز تحیقاتی و کشاورزان در رفع مشکلات حوزه کشاورزی راه گشا باشد.

رئیس دانشگاه با اشاره به  اینکه برنج یک محصول  کلیدی است ادامه داد: در آینده امنیت غذایی اساسی‌ترین دغدغه ها خواهد بود و برنج در زمره محصولات با ارزش و استراتژیک می باشد.

دکتر تیموری با بیان اینکه پیرامون کاشت، داشت، برداشت و بازرگانی برنج  چالش هایی وجود اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد ۵۳۵ میلیون تن برنج در دنیا تولید می‌شود که اگر با نرخ رشد پایدار و ثابت تداوم یابد تا سال ۲۰۵۰ با نرخ رشد بالای ۱.۷ می توان تمامی نیاز برنج را برطرف شود.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه برای دست‌یابی به تولید پایدار نیازمند افزایش تولید هستیم، گفت: با تولید ارقام پر محصول و بهبود تکنولوژی در ۱۵ سال اخیر نرخ رشد به ۱.۲ برسد.

دکتر تیموری اظهار داشت: تغییر اقلیم و کمبود منابع آب از جمله چالش‌های جهانی در کشت برنج خواهد بود و در زنجیره تولید برنج، تکنولوژی روز و بیوتکنولوژی نقش اساسی در رفع چالش‌ جهانی برنج خواهد داشت.

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این همایش، سطوح مالکیت، بحران آب و کهولت سن بهره‌برداران را از چالش‌های پیش رو کشت برنج اعلام کرد و افزود: برای کاهش صعوبت کار در کشاورزی به‌ویژه زراعت برنج گام‌های خوبی در بحث مکانیزاسیون برداشته شد.

مهندس شهیدی‌فر افزود: چند سال اخیر از محل خطوط اعتباری مکانیزاسیون، ۴۵۰ میلیارد تومان در حوزه بهسازی و نوسازی ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی از جمله حوزه برنج در مازندران توزیع شده است.

وی اضافه کرد: ۵۳ هزار هکتار معادل ۲۷ درصد زراعت برنج در مازندران مکانیزه کشت شد که این امر باعث کاهش سختی کار برنج‌کاران شد‌ه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تکنولوژی و دانش در اراضی کشاورزی باید کاربردی باشد، گفت: به عنوان نمونه آبیاری کم فشار می‌تواند در تامین آب و رفع چالش‌های پیش رو کمک کند.

وی افزود: ۱۲ درصد منابع آب برای زراعت برنج از روان آب‌ها است، بخشی از منابع آبی چاه‌ها و بخشی از منابع آبی در دسترس نیست و با وجود بارندگی در پاییز و زمستان که داریم اگر در فصل بهار با کاهش بارندگی مواجه باشیم منجر به خشکسالی در زراعت برنج می‌شود.

شهیدی‌فر با اشاره به اینکه امسال ۶ هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران زیرکشت برنج نرفت، گفت: یک‌هزار هکتار هم به دلیل کمبود آب از دسترس خارج شد‌.

وی اظهار داشت: تفاهم ‌نامه احیا و لایروبی آب‌بندان‌ها به‌عنوان منابع ذخیره آب برای کشاورزی، پرورش ماهی و گردشگری بین رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی و استانداران استان‌های شمالی امضا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره سلامت برنج مازندران گفت: متاسفانه سر و صداهایی مبنی بر آلایندگی برنج داخلی به نیترات و فلزات سنگین به‌ویژه برنج مازندران مطرح شد که آزمایش‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی بر روی برنج مازندران انجام داد سالم بودن ۹۹ درصد برنج مازندران را تایید کرد به گونه‌ای که ۷۵ تن برنج طارم به اروپا و کانادا صادر شد و تست‌های زیادی برای سلامت آن انجام دادند و سلامت برنج مازندران را تایید کردند.

مهندس علیزاده شایق دبیر انجمن ملی برنج کشور در هجدهمین همایش ملی برنج پیشاپیش از برگزاری نوزدهمین همایش ملی برنج در ۲۷ و ۲۸ آبان سال ۹۹ خبر داد و افزود: در حاشیه این همایش جشنواره برنج هم دایر کردیم تا هرآنچه را که به دلیل کمبود وقت نتوانستیم ارائه کنیم در جشنواره جبران کنیم.

علیزاده شایق با اشاره به اینکه این همایش با شعار تحقیقات اثرگذار بر تولید پایدار برنج برپا شده است اظهار داشت: در مصوبه هیات دولت ممنوعیت و محدودیت کشت برنج در خارج از استان‌های شمالی مطرح شد و پیشنهاد می‌کنم وزارت جهاد کشاورزی کلمه ممنوعیت را در زراعت برنج حذف نماید.

مهندس شایق با بیان اینکه ۱۰۴ مقاله به این همایش ارسال شد که ۹۰ مقاله به‌صورت پوستر است گفت: تمام مقالات ارائه شده در کتابی تحت عنوان مجموعه مقالات هجدهمین همایش ملی برنج کشور ثبت و منتشر می‌شود.

معاون استاندار مازندران نیز در ادامه اظهار کرد: ۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که ۴۰ درصد برنج کشور مربوط به مازندران و ۵۲۲ بهره‌ بردار در حوزه بخش کشاورزی در مازندران فعالیت می‌کنند که می‌طلبد مجموعه مدیران در برنامه‌ریزی خود به مقوله کشاورزی توجه کنند.

حسن خیریان‌پور افزود: یکی از زویایی که باید توجه شود اقتصادی کردن تولید است تا برای کشاورزان اقتصادی و مقرون به صرفه باشد.

وی بیان کرد: هدف این همایش استفاده بهینه از آب و پایدار کردن بحث برنج و تولید آن است که باید به چندین موضوع توجه ویژه داشته باشیم ۱۶۰رودخانه و انهار متعدد داریم که ساماندهی رودخانه ‌ها مهم است.

معاون استاندار مازندران ادامه داد: همچنین در بحث کانال‌ های آبرسانی، می‌طلبد صاحب‌نظران و فعالان حوزه برنج این امر مهم را مدنظر قرار دهند و در این راستا فرمانداران درشهرستان‌ها و سازمان و مدیریت در استان به این بخث مهم توجه داشته باشند.

خیریان‌پور با اشاره به وجود ۸۲۰ آب ‌بندان در استان گفت: کارکرد چند منظوره تامین آب، گردشگری، زیست محیطی بسیار موثر و آماده‌سازی برنامه‌ها در سرلوحه فعالیت استان است.

وی گفت: در بحث کشت برنج استفاده از فناوری‌ های نوین است که باید از دانش لازم استفاده و یافته‌ها را به کشاورزان منتقل کنیم زیرا ترویج بسیار اهمیت دارد.

معاون استاندار مازندران ادامه داد: در تدوین سند برنج کشور میان استان‌های شمالی، این همایش کمک کننده بحث برنج از نظر کمی و کیفی است و استفاده از ظرفیت قانون بودجه و اعتبارات پژوهشی را به سمت محصولات استراتژیک سوق دهیم موسسات تحقیقاتی و مراکز پژوهشی استفاده شود که یک درصد بودجه پژوهشی در پرورش میگو و مرکبات دراستان انجام شد زیرا سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰هزار تن مرکبات در مازندران تولید می‌شود که مباحثی مانند ارقام و بسته‌بندی در طرح پژوهشی پیش‌بینی شد که برای برنج نیز همین اقدام صورت می‌گیرد.

این مسؤول گفت: ارقامی که باید کشت شود ارقامی انتخاب کنیم که برای کشاورزان اقتصادی باشد؛ زیرا در شرایط کنونی تجارت برنج مصرف داخلی وخارجی مهم است که تسهیلات ویژه ازمنابع مختلف برای نوسازی شالیکوبی هاومدرن کردن اختصاص یافت.

خیریان‌پور گفت: سه بندرفعال، ۲۸ اسکله، ۱۳ میلیون تن از ظرفیت بنادر استفاده کنیم واردات برنج قهوه‌ای و در شالیکوبی به برنج سفید و تبدیل به ارزش‌افزوده در دستور کار است.