چاپ کتاب ژنومیکس و روش ها در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

چاپ کتاب ژنومیکس و روش­ها در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

کتاب “ژنومیکس و روش­ها” توسط آقای دکتر سید حمید­رضا هاشمی پطرودی و آقای دکتر قربانعلی نعمت­زاده از اعضای هیات علمی پژوهشکده ژنتیک و زیست­فناوری کشاورزی طبرستان تدوین و گردآوری شد. در مقدمه این کتاب آمده است: در بین رشته­های مختلف علوم زیستی، علوم مربوط به وراثت، ژن و ژنوم و در پی آنها مهندسی ژنتیک، از طراوت و ظرافت خاصی برخوردار بوده و نگاه درست و با بصیرت به مجوعه سیستم­های بیولوژی، نظم، هماهنگی، انسجام و یکپارچگی یک موجود خود حکایت از اسرارآمیزی خلقت و حیات دارد. در این میان موضوع بحث این کتاب ژنوم بوده و تلاش شده که به جنبه­های مختلف آن در حد بضاعت پرداخته شود. ژنومیکس با نگاه به ساختار ژنوم، ترکیب و ترتیب اجزای تشکیل دهنده آن، ساختار ژن­ها و عناصر تنظیمی، چینش و پراکنش ژن­ها، نحوه تعامل عناصر سیس و ترانس، تعیین توالی ژنوم و ترانسکریپتوم، بیوانفورماتیک، ژنتیک مستقیم و معکوس و تکنولوژی DNA نوترکیب، سعی در ارائه درک درستی از چگونگی فعالیت­های زیستی در سطح ژنوم دارد. بدیهی است که زمینه عمده آن درباره­ی تعیین توالی کامل یک گیاه یا موجود زنده، تهیه نقشه ژنتیکی اشباع، پدیده­های ژنتیک از جمله هتروزیس، اپی­ستازی، پلیوتروپی و سایر اثرات متقابل بین لوسای و آلل­های درون ژنوم می­باشد. تعیین توالی قطعات  مختلف DNA، مونتاژ آنها، مستند­سازی و تعیین گروه های لینکاژی(کروموزم­ها) و تشکیل پایگاه داده­ها از جمله شرح خدمات تجزیه و تحلیل ژنوم تلقی شده و ژنومیکس کارکردی، ژنومیکس ساختاری، اپی­ژنومیکس، متاژنومیکس و مطالعات سیستمیک، زمینه­های تحقیقاتی ژنومیکس را تشکیل می­دهند، ضمن اینکه بیولوژی سینتتیک و بیومهندسی در حوزه­های مختلف (انسانی، جانوری، گیاهی و غیره) بخشی از کاربرد مطالعات ژنومیکس را شکل می­دهند.

باید متذکر شد این بخش از علوم زیستی هم در سطح جهان و هم در کشورمان حائز اهمیت بوده و با وجود تلاش­های صورت گرفته، کماکان راه بسیار طولانی و عمیق فراروی محققین در این حوزه قرار دارد. بدیهی است که بسیاری ز تکنیک­های مورد استفاده در حوزه ژنومیکس بسیار پرهزینه بوده و اطلاعات بدست آمده گرچه در ابتدا جنبه بنیادی و پایه­ای داشته، ولی امروزه زیربنای بسیاری از تحقیقات بیولوژیکی در حوزه کاربردی می­باشند. داشتن اطلاعات نظری، درک چگونگی تولید داده­های ژنومیکس و تجزیه و تحلیل آنها از ملزومات این رشته از علوم زیستی است. بنا به ضرورت و نیاز دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در حوزه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک سعی شده تا با گردآوری و تالیف بخش­های مختلف به غنای هر چه بیشتر این کتاب افزوده شود؛ بنابر این این کتاب شامل موضوعات مهم و مرتبط با ژنومیکس در هشت فصل ارائه شد.

در فصل اول ساختار ژنوم گیاهی، در فصل دوم درباره ابزار­های مورد استفاده در ژنومیکس کارکردی، در فصل سوم کشف ژن، در فصل چهارم کلیات بیان ژن (در پروکاریوت­ها و یوکاریوت­ها)، در فصل پنجم مکانیسم­های دخیل در کنترل بیان ژن، در فصل ششم ساختار پروموتر، در فصل هفتم فاکتورهای رونویسی

و در فصل هشتم درباره شناسایی عناصر تنظیمی رونویسی مباحث کلیدی به بحث گذاشته شد.

این کتاب با شماره کتابشناسی ملی ۵۹۷۶۳۴۷ در نوبت چاپ اول با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و در اوایل تابستان سال ۱۳۹۹ در ۸ فصل و ۳۳۲ صفحه توسط انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به چاپ رسیده است.

 

انتهای خبر/

روابط عمومی پژوهشکده ژنتیک و زیست­فناوری کشاورزی طبرستان