تعامل سازنده با موسسه بین المللی تحقیقات برنج (IRRI) گامی در راستای جهش تولید

آقای دکتر قربانعلی نعمت­ زاده رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست ­فناوری کشاورزی طبرستان گفت: در سال زراعی ۱۳۹۹ طرح­های پژوهشی متنوعی در مزرعه پژوهشکده ژنتیک و زیست­ فناوری کشاورزی طبرستان در دست اجرا است که تعدای از این طرح­ها از جمله:
  • طرح ” اداره نسل­های در حال تفکیک جمعیت­های (برنج هیبرید)”
  • طرح ” توسعه و استفاده از پتانسیل برنج هیبرید جهت تولید و معرفی ارقام جدید با عملکرد بالا”
  • طرح ” اصلاح و تولید لاین­های جدید اعاده کننده باروری و نر­عقیم سیتوپلاسمی در برنج”
بصورت مشترک با موسسه بین ­المللی تحقیقات برنج (IRRI) بوده و در حال حاضر در پژوهشکده در حال اجرا می­باشد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده، وی با اشاره به توانمندی­های پژوهشکده ژنتیک از آمادگی کامل این مجموعه دانشگاهی برای همکاری وهم افزایی­های مشترک علمی و تحقیقاتی با سایر موسسات تحقیقاتی داخلی به منظور تولید علم و فن­آوری خبر داد و گفت: در همین راستا طرح­های مشترک پژوهشی با پژوهشکده کشاورزی هسته­ای همچون:
  • طرح” بررسی تنوع ناشی از اثرات پرتو­تابی اشعه گاما به منظور اصلاح برنج “
  • طرح ” ارزیابی لاین های MIL (Mutant Inbreed Line) حاصل از اصلاح موتاسیونی برنج “
  • طرح ” حفظ، نگهداری و تکثیر لاین­های نر عقیم سیتوپلاسمی” در دست اجرا می­باشد.
ایشان افزودند با توجه به انتخاب شعار جهش تولید توسط مقام معظم رهبری بعنوان کلید واژه حل مشکلات اقتصادی کشور،
نهایت همت پژوهشگران ما دراین سالها تولید ارقامی از برنج بوده است که بتوانند ضمن دارا بودن عملکرد بالا از کیفیت مناسب نیز برخوردار باشند و به همین خاطر در سال گذشته موفق به معرفی رقم جدید برنج ” طارم روشن” شدیم. از مسئولین هم تقاضامندیم حمایت جدی برای ترویج تولید و بازرگانی این رقم برنج در سطح انبوه داشته باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: تکثیر بذور مادری برنج “طارم روشن” و رقم جدید برنج “شهریار” از جمله طرح­هایی است که به منظور افزایش تولید در واحد سطح و نزدیک شدن به شعار “جهش تولید” در حال اجرا می­باشد.
شایان ذکر است طرح­های پژوهشی متنوع دیگری نیز به شرح ذیل در مزرعه پژوهشی در حال اجراست؛
* طرح آزمایشات تکمیلی (انتخاب و مقایسه عملکرد مقدماتی) جمعیت­های مختلف حاصل از اصلاح موتاسیونی ارقام طارم هاشمی، خزر و نعمت؛
* طرح شناسایی و انتقال صفت پاکوتاهی به برخی ارقام بومی از طریق تلاقی با لاین مینیاتور (اداره نسل­های در حال تفکی ()آزمایشات تکمیلی (انتخاب و مقایسه عملکرد مقدماتی) جمعیت­های مختلف حاصل از تلاقی­های مرکب ()
* ایجاد بانک بذر برنج 
شایان ذکر است پژوهشکده ژنتیک و زیست­فناوری کشاورزی طبرستان در سال ۱۳۸۵ پس از موافقت نهایی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مجلس شورای اسلامی مورد تصویب و ابلاغ قرار گرفت. این پژوهشکده دارای گروه­های بهنژادی و بهزراعی برنج، مرکبات و گیاهان دارویی و گروه مهندسی ژنتیک و بیولوژی مولکولی است. ضمنا پژوهشکده در قالب تفاهم­نامه های متعدد با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی داخلی و خارجی در زمینه­های مختلف علوم کشاورزی، برقراری پروژه­های تحقیقاتی مشترک، کنفرانس­های علمی، کارگاه­های عملی، پایان نامه­های دانشجویی و برگزاری دوره­های کارآموزی دانشجویی دست همکاری خواهد داد.
پایان خبر/
https://gabit.sanru.ac.ir/