تفاهم‌نامه همکاری علمی بین پژوهشکده ژنتیک و زیست‌فناوری کشاورزی طبرستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و دانشگاه آمستردام کشور هلند

تفاهم‌نامه همکاری علمی بین پژوهشکده ژنتیک و زیست‌فناوری کشاورزی طبرستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و دانشگاه آمستردام کشور هلند امضاء شد

 

به نقل از روابط عمومی پژوهشکده،  تفاهم‌نامه همکاری بین پژوهشکده ژنتیک و زیست‌فناوری کشاورزی طبرستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و دانشگاه آمستردام هلند با هدف گسترش روابط علمی و پژوهشی و ارتقاء سطح تفاهم بین دو مؤسسه امضاء شد.
لازم به ذکر است، تبادل دانشجو در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری، همکاری در زمینه طرح‌های پژوهشی مشترک، همکاری در زمینه برگزاری همایش‌های مشترک، تبادل اطلاعات علمی و تجهیزات پژوهشی، ارتقاء سطوح همکاری در زمینه‌های مورد علاقه طرفین و ارتقاء همکاری‌های علمی با توافق طرفین از دیگر اهداف امضاء این تفاهم‌نامه می‌باشد.
گفتنی است در راستای این تفاهم‌نامه اولین طرح تحقیقاتی مشترک بین‌المللی با عنوان “THE EFFECT OF PHOSPHATE STARVATION ON THE CHEMICAL COMMUNICATION OF RICE WITH PHOSPHATE SOLUBILIZING BACTERIA” با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و دانشگاه آمستردام هلند با حمایت مالی ۴۰ هزار یورو بین دو موسسه نیز به امضاء طرفین رسید. مجری طرح در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی دکتر اسماعیل بخشنده و مجری طرح در دانشگاه آمستردام Prof. dr. Harro J. Bouwmeester می‌باشند.
این طرح با هدف تبادل دانش و روش‌های نوین آزمایشگاهی جهت بررسی نقش استریگولاکتون‌ها به‌عنوان مولکول‌های سیگنالینگ در ارتباط گیاه برنج با باکتری‌های حل‌کننده فسفر در منطقه ریزوسفر در دو دانشگاه انجام خواهد شد. طبق اظهارات دکتر اسماعیل بخشنده، اگرچه، گیاهان نمی‌توانند صحبت کنند، بشنوند یا ببینند اما آن‌ها با محیط پیرامون خود به خوبی ارتباط دارند. برای این کار گیاهان از متابولیت‌های ثانویه و هورمون‌های گیاهی به‌عنوان مولکول‌های سیگنالینگ استفاده می‌کنند. برای درک بهتر این ارتباطات بین گیاه و میکروب نیز باید جنبه‌های مهمی مورد بررسی قرار گیرد که از جمله آن می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: ۱) بیوسنتز مولکول‌های سیگنالینگ چگونه تنظیم می‌شود؟ ۲) چه چیزی تنوع ساختاری آن‌ها را تعیین می‌کند، ۳) میکروارگانیسم‌های مفید چگونه توانایی درک آن‌ها را ایجاد می‌کنند؟ و ۴) اگر تولید آن‌ها تغییر کند چه اتفاقی برای تعامل گیاه و میکروب می‌افتد؟ به طور کلی، برای اینکه بتوانیم چنین مطالعاتی را انجام دهیم‌، نیاز به طیف گسترده‌ای از علوم مانند شیمی تجزیه برای تشخیص مولکول‌های سیگنالینگ، زیست‌شناسی مولکولی و بیوشیمی برای جداسازی ژن‌های کلیدی با استفاده از روش‌های پیشرفته مانند ترانسکریپتومیکس و متابولومیکس، مهندسی متابولیک برای تغییر تولید مولکول سیگنالینگ و زیست‌شناسی پایه برای مطالعه پیامدهای تولید مولکول سیگنالینگ تغییریافته در تعامل گیاه و میکروب می‌باشد.
وی افزود: فسفر یکی از عناصر ضروری پرمصرف برای گیاه بوده که قابلیت دسترسی حداقلی را در خاک‌ها دارد. کمبود فسفر یک عامل محدودکننده برای رشد، توسعه و باروری گیاه می‌باشد. گیاهان برای مقابله با کمبود فسفر از استراتژی‌های خاصی استفاده می‌نمایند. یکی از راهکارها مؤثر تعامل گیاهان با میکروارگانیسم‌های مفید در منطقه ریشه می‌باشد. جدیدترین هورمون‌های گیاهی کشف شده در ایجاد این تعامل استریگولاکتون‌ها هستند که در نتیجه پاسخ گیاه به کمبود فسفر توسط ریشه در خاک ترشح می‌شوند. نقش استریگولاکتون‌ها در تغییر ساختار گیاهان و کمک به بهبود همزیستی‌های مایکوریزایی برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۵ میلادی گزارش گردید. بنابراین این طرح تحقیقاتی با هدف بررسی نقش استریگولاکتون‌ها در پاسخ به کمبود فسفر در خاک در زمان رویارویی گیاه برنج با باکتری‌های حل‌کننده فسفر در دو دانشگاه اجرا خواهد شد.

 

 

Dr. Esmaeil Bakhshandeh

Prof. dr. Harro J. Bouwmeester

# برنج

#‌سیگنالینگ

# متابولیت های ثانویه

#ریشه

# باکتری های حل کننده فسفر